Randers by

Musikalske unoder i Randers

Det er musiker og komponist, Jacob Venndt, der er den uro-plagede komponist. Pressefoto.

Musik spiller ofte en vigtig rolle i scenekunst. Men sjældent i så høj grad, som det er tilfældet med den seneste produktion på Randers EgnsTeater med titlen ”Unoder”.

Ud over scenegulvet i en af teatrets sale flyder for tiden et sandt virvar af instrumenter. Marimba, klaver, guitar, kontrabas, mundharper og alverdens små musik-dimser er så småt ved at finde deres rette plads i scenografien til det, der bliver til en musikforestilling for børn i alderen tre til seks år.

Forestillingen tager udgangspunkt i en musiker, der får til opgave at lave et helt nyt stykke musik på en halv time. Han kaster sig over opgaven, men bliver hele tiden forstyrret af en hund, der gør, en nabo, der hamrer i gulvet, og telefonen, der ringer. Til sidst bygger han en hule midt i stuen for at få ro. Men ud af den ro vokser der pludselig noget helt andet frem, end han havde regnet med.

På hold med sig selv

Det er musiker og komponist, Jacob Venndt, der er den uro-plagede komponist. Det er langt fra første gang, den erfarne multiinstrumentalist indtager en teaterscene. Både som musiker og komponist har han været en del af talrige teaterproduktioner på Randers Egnsteater og andre steder.

Blandt andet årets juleforestilling på Randers EgnsTeater, ”Historien om Bella”, hvor han både har skrevet den iørefaldende
musik, men også medvirker på scenen. I ”Unoder” bliver det dog helt uden skuespillere omkring sig. Og det har været nyt, fortæller han.

– Det har været en kæmpe udfordring at skulle være alene på scenen på denne måde. Når jeg normalt laver teater, er vi jo mindst to og ofte flere på scenen. Her er jeg kun på hold med mig selv. Jeg ser det lidt som en styrkeprøve, siger Jacob Venndt, der ellers er vant til at stå alene foran publikum som musiker.

– Det er en anden måde at være på scenen på, end når jeg spiller koncerter. Der er jeg enormt fokuseret på publikum og har en masse kontakt med dem. Her skal jeg være mere tilstede i det, jeg laver, og så stole på, at jeg har publikum med mig. Det kan jeg lærer en masse af i forhold til min tilstedeværelse på scenen generelt, siger Jacob Venndt.

Et nyt, fælles sprog

Unoderne er instrueret af Kurt Bremerstent, der har en lang række produktioner bag sig både som skuespiller og instruktør. Men ingen, der i denne grad er centreret omkring musikken og med en musiker på scenen i stedet for en skuespiller. Det har været en ny måde at arbejde på for den garvede instruktør.

– Vi valgte fra starten, at det skulle være en musiker frem for en skuespiller. Og når vi på denne måde udvikler forestillingen sammen, har det krævet, at vi har skullet finde frem til et fælles sprog, hvor den musiske verden og teaterverdenen kan mødes på den bedst mulige måde. Det har været virkelig spændende. Og en god læreproces for mig, i forhold til hvordan man kan tænke musik ind i teater, fortæller Kurt Bremerstent.

Unoder har premiere på Randers EgnsTeater 28. oktober, hvorefter den spiller for kommunens børnehavebørn som en del af En Til Alle-ordningen, hvor alle kommunens børn – fra vuggestue til 10. klasse – tilbydes en gratis scenekunstoplevelse om året.

Kommentarer