Det sker

Hornsleth’s hjemløse skabte trængsel på Randers Kunstmuseum

Se billedserie Randers Netavis var forbi Randers Kunstmuseum lørdag, hvor der var lidt mere albuerum mellem de besøgene. Fotoserie: Jan Szwed.

Det var med stor spænding, da Randers Kunstmuseum  i fredags åbnede udstillingen SUPER CRASH med kunstneren, provokatøren og mediefænomenet Kristian von Hornsleth.

Her udstilles flere af hans værker, men mest opsigtsvækkende er de tre hjemløse englændere, som udstilles bag glasmontre.

Kristian von Hornsleths værker kategoriseres ofte som ren provokation. Han udfordrer vores normer for acceptabel adfærd og kritiserer både velfærdssamfundet og kunstinstitutionen. Det kunstneriske projekt handler i høj grad om at udvikle modkulturer til det etablerede ved at fordreje, æstetisere eller blot visualisere politiske, institutionelle og socioøkonomiske problematikker.

Midt i en krænkelses-kultur manipulerer han, og gør det ofte mesterligt, med vores adfærdsmønstre og holdninger.

Udstillingen på Randers Kunstmuseum fokuserer på Hornsleths social-politiske projekter Hornsleth Village Project Uganda, Hornsleth Homeless Tracker og Hornsleth Arms Investment Corporation samt hans kommercielle brandingprodukter skabt i kunstens navn. Kristian von Hornsleth skriver: »Udstillingen SUPER CRASH skal vise menneskets undergang. Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse. Det bliver et virvar af værker, en slags forlystelsespark, hvor man kan rulle sig i glasskår«. Det er Hornsleths første danske museumsudstilling.

Kristian von Hornsleth blev verdenskendt med det kontroversielle Ugandaprojekt i 2006. Projektet gik ud på at få en hel landsby til at tage kunstnerens efternavn til gengæld for at få en gris eller ged. I 2008 gjorde Hornsleth sig bemærket ved at sælge aktier til våbenindustrien. Idéen bag projektet var, at afkastet fra aktierne skulle investeres i humanitære organisationer og projekter. Senest har Hornsleth i 2018 fået stor international opmærksomhed med sit projekt med hjemløse i London.

Kommentarer